Onze
belangrijkste aandachtspunten zijn taal en communicatie. Daarom besteden we in
al onze lessen aandacht aan taal en communicatie. Nieuwe woorden worden
uitgelegd, we geven leerlingen de tijd om onder woorden te brengen wat ze
willen zeggen, en we geven ze veel ruimte om te oefenen met taal en lezen. We
ondersteunen ons taalgebruik met visuele middelen: gebaren, pictogrammen,
afbeeldingen, voorwerpen etc.
Wij bieden onze leerlingen een veilige leeromgeving. Wij stimuleren hen het
beste uit zichzelf te halen en zelf oplossingen te bedenken.
De
groepen zijn klein: gemiddeld vijftien leerlingen per groep. Aan elke groep is
een leerkracht, een logopedist en een onderwijsassistent verbonden.
Logopedisten en assistenten hebben meer tijd voor de jongste groepen, en minder
tijd voor de oudste groepen.
De
logopedist werkt in de groep, maar geeft ook logopedische behandeling aan
leerlingen buiten de klas, soms individueel en soms in tweetallen of kleine
groepjes. De logopedist bespreekt met de leerkracht hoe zij werkt, en wat het
beste aansluit bij de specifieke groep. In de ene groep werkt de logopedist dus
vaker in de klas dan in de andere groep; de ene leerling krijgt ook iets vaker
individuele logopedie dan de andere leerlingen. Dat kan ook per periode
wisselen. Omdat de logopedist nauw samenwerkt met de leerkracht, is de
logopedie geïntegreerd in ons onderwijs: logopedie en onderwijs versterken
elkaar.
Onderwijsassistenten
ondersteunen de leerkrachten in de lessen. Onderwijsassistenten helpen bij
praktische zaken in de klas, maar ze helpen leerlingen ook tijdens het werken
in de klas en ze werken soms zelfstandig met groepjes leerlingen, altijd onder
supervisie van de leerkracht. Onze onderwijsassistenten kennen de kinderen goed,
en weten goed hoe ze elke leerling kunnen helpen. Door de inzet van de
onderwijsassistenten kunnen we nog meer iedere leerling onderwijs op maat
geven.
Bij het bouwen van de school is
gezorgd voor een optimale akoestiek in de lokalen en de algemene ruimtes.
Zachte, schuine plafonds, speciale muren in de gymzaal, vaste vloerbedekking,
alles werkt mee aan een goede geluidsverwerking. Voor slechthorende leerlingen
hebben we speciale apparatuur, waardoor zij alles wat gezegd wordt in de klas
zo goed mogelijk kunnen horen.
Elk jaar
bespreken we of het onderwijs op de Van Gilseschool nog steeds het beste aanbod is
voor uw kind. Als het kan, helpen we uw kind om over te stappen naar regulier
onderwijs. Als uw kind een medium of licht arrangement krijgt, kan Auris ook extra ondersteuning bieden binnen het regulier onderwijs. Sommige kinderen stappen ook over naar andere
vormen van speciaal (basis)onderwijs, als deze beter kunnen bieden waar uw kind
behoefte aan heeft.
Wilt u meer weten over groepsindeling, ontwikkelingsperspectief, leerlingenzorg, leerlijnen, lesstofaanbod, toetsen en testen of onderwijsarrangementen? Klik dan op één van deze onderwerpen in het menu links op deze pagina.